Onderwijs

Lezing en/of workshop: “Klasmanagement: hoe de klas motiveren en activeren?"


Herken je jezelf in enkele van volgende uitspraken?


  • Mijn leerlingen hebben een grote mond
  • Ik krijg mijn doelstellingen niet gehaald met deze doelgroep
  • Er lijkt wel met bijna elke leerling iets aan de hand
  • Er wordt van mij verwacht dat ik voor elke leerling in mijn klas een eigen aanpak heb
  • Niets lijkt hen lijkt hen nog te interesseren, te boeien


Een praktijkgerichte en interactieve opleiding die de focus legt op ‘hoe krijg ik controle op mijn klasgroep en kan ik tegelijk op een adequate wijze omgaan met leerlingen die meer aandacht/zorg nodig hebben?’


De focus ligt uiteraard op het correct en adequaat toepassen van een aantal klas(sen)managementstechnieken en in die zin op preventie. Maar ook de vraag ‘wat als ik nu al te maken hebben met een moeilijke klas?’, komt aan bod. 


Leeftijd: 3 - 18 jaar

Lezing of workshop: “Hoe omgaan met probleemgedrag in mijn klas?“

 

Een leerkracht vandaag heeft het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoet hij  leerlingen die het hem knap lastig maken. Ze storen de les, negeren regels en afspraken en moeten voortdurend tot de orde worden geroepen. Maar er zijn anderzijds ook de stille, angstige en teruggetrokken leerlingen waar hij zich zorgen over maakt. Het zou ook kunnen dat enkele leerlingen kampen met een dipje,  gepest worden of lijden onder de situatie thuis. Nog andere leerlingen gedragen zich erg bijzonder of opvallend zonder dat dit gedrag meteen verklaard kan worden…


Deze nascholing handelt over deze leerlingen. In plaats van een opsomming van recepten en tips voor de begeleiding van leerlingen, kiezen we voor een kader dat leerkrachten en schoolteams helpt om perspectief te brengen in schijnbaar vastgelopen onderwijsleersituaties.

 

Leeftijd: 3 - 18 jaar