Hulpverlening

Lezing en/of kortdurende opleiding: “Aan de slag met gezinnen: analyse en aanpak van opvoedings- en gedragsproblemen in gezinscontext.”

 

Vanuit de methodiek van opvoedingsondersteuning gebaseerd op de ‘empowerment-gedachte’ werd een nieuw methodisch concept ontwikkeld in de hulp aan kinderen en ouders/gezinnen.


Als er sprake is van ernstige problemen in de opvoeding van een kind/jongere stellen ouders, leerkrachten en andere opvoeders een tweeledige hulpvraag: ze wensen enerzijds een duidelijke diagnose en anderzijds een behandeling op maat van het kind/jongere. Of nog: ”Wat is er aan de hand en wat kunnen we eraan doen?”


De hulpverlener vertaalt deze tweeledige hulpvraag in opvoedkundige termen. Nadat de eerste  fase is afgerond, dient de hulpverlener na te gaan welke hulpverlening is geïndiceerd. Daarnaast is ook de individuele begeleiding van het kind of de jongere noodzakelijk.


Komen aan bod:

Wat zijn opvoedingsproblemen, aanpassingsproblemen, gedragsproblemen en gedragsstoornissen, hoe wordt actueel gekeken naar deze problemen, technieken van aanleren van gewenst gedrag en afleren van ongewenst gedrag, opstellen van een handelingsplan, communicatie met het gezin (gezinsgesprekken),…


Deze lezing geeft ook aan welk belang het kind/jongere heeft als partner binnen de psycho-sociale hulpverleningscontext en gaat in op enkele specifieke gesprekken en gesprekstechnieken met kinderen/jongeren.

   

Leeftijd: 0 - 18 jaar

Lezing en/of kortdurende opleiding: “De meest voorkomende opvoedings- en gedragsproblemen... en de aanpak"


De 4 W’s (Which, Where, Why and What to do?)  


Als er sprake is van ernstige problemen in de opvoeding van een kind/jongere stellen ouders, leerkrachten en andere opvoeders een vierledige hulpvraag: ze wensen enerzijds een duidelijke diagnose (which), ze vragen zich af waar en waarom (where & why) en anderzijds gaan ze op zoek naar een behandeling op maat van het kind/jongere (what to do).

 

Of nog:” Wat is er aan de hand en wat kunnen we eraan doen?”

 

Komen aan bod: wat zijn opvoedingsproblemen, wat zijn gedragsproblemen, wanneer spreken we van ontwikkelings- of gedragsstoornissen,… Welke zijn de meest voorkomende? Hoe wordt actueel gekeken naar deze problemen? Recente inzichten rond diagnostiek en classificatiesystemen?

 

Daarnaast gaan we in op de vraag hoe we tot een coherente aanpak komen, een adequaat handelingsplan ontwikkelen, waarbij ook het kind of de jongere en het gezin een stem hebben.


Leeftijd: 0 – 18 jaar